Cinemateca (I) / anilor 80

Cinematografia anilor 80 a adus în prim plan personaje feminine scrise cu o mai mare complexitate psihologică, care au rămas ca amprente puternice pentru dezvoltarea unui cinema care ia în calcul problemele, dorințele și provocările din viața reală.

Actrițele acestei generații sunt nume mari care au relevanță și astăzi și chiar dacă unele dintre ele nu mai apar atât de des în discuțiile actuale despre film, au influențat modul în care privim astăzi reprezentarea feminină pe marele-mic ecran al laptopului nostru.

Vă recomandăm 5 producții care au rămas în istoria cinematografiei pentru scenarii excelente, joc actoricesc de prim rang și povești de viață cu care putem încă să empatizăm.

9 to 5 (1980)

După ce este părăsită de soțul ei care a început o relație cu secretara sa, Judy (Jane Fonda) se angajează la primul ei job în compania unde o cunoaște pe Violet (Lily Tomlin) ca supraveghetoarea extrem de capabilă care își așteaptă promovarea mult meritată și pe Doralee (Dolly Parton), asistenta unui șef care o hărțuiește și o intimidează prin persuasiunea cu care vrea să o transforme într-o amantă. Cele trei femei se solidarizează, fiind rând pe rând rănite de strategia directorilor care ori le fură ideile și nu le dau credit, ori le țin într-o captivitate sexistă într-un mediu de muncă unde indiferent de vârstă și statut, femeile angajate sunt chemate cu apelativul ”fetele”. Unindu-și forțele într-o revoltă împotriva unui șef incapabil profesional și dezgustător din punct de vedere moral, ”fetele” vor demonstra că pot schimba situația de inechitate și să îi învețe minte pe cei din conducere.

Coloana sonoră pentru film a fost compusă Dolly Parton chiar pe platoul de filmare. Melodia 9 to 5 a rămas mult timp un adevărat imn pentru femeile care începeau în anii 80 să-și câștige locul cuvenit în cultura corporatistă americană.

Terms of Endearment (1983)

Relația mamă-fiică este un aspect central pentru modul în care ne creăm valorile despre viață, despre modul în care relaționăm cu ceilalți și cu ce bază de suport emoțional navigăm prin viață. Terms of Endearment este un film care pune o lupă asupra acestei puternice legături și ramificațiile ei. Aurora (Shirley MacLaine) este mama, iar Emma (Debra Winger) este fiica. Aurora vrea să controleze fiecare aspect al vieții Emmei. Dornică să evadeze din acest aranjament, Emma se căsătorește rapid și pleacă din oraș. Distanța și resentimentele sunt obstacole peste care, până la urmă, reușesc să treacă și cele două își cultivă o relație mult mai solidă prin intermediul conversațiilor telefonice. Emma are 3 copiii și continuă într-un mariaj care se destramă pe zi ce trece. În Houston, Aurora începe să se întâlnească cu vecinul ei Garrett (Jack Nicholson), un fost astronaut care are un apetit crescut pentru alcool și femei.

Elementele care fac acest film relevant și astăzi sunt echilibrul fin dintre comedia spumoasă și momentele de adevăr profund despre viață, jocul actoricesc care imprimă o veridicitate puternică personajelor și realismul cu care sunt tratate temele despre sexualitate și relații.

Steel Magnolias (1989)

Un film reper al anilor 80, Steel Magnolias spune povestea a 6 femeii dintr-un oraș mic din Louisiana care găsesc în prietenia lor forța necesară pentru a depăși momentele grele cu care se confruntă acasă, la muncă și în familie. Coaforul lui Truvy (Dolly Parton) devine locul constant de întâlnire unde aceste prietene își discută cele mai intime aspecte ale vieții lor. Annelle (Daryl Hannnah) este noua venită în oraș care pare să aibă un trecut misterios. Shelby (Julia Roberts) se pregătește de nunta mult visată, dar este conștientă de complicațiile pe care le poate aduce boala ei (diabet) în nașterea și creșterea unui copil. Aceste frici se adeveresc, iar M’Lynn (Sally Field), mama sa va trece prin tragedia de a-și pierde fiica. Clairee (Olympia Dukakis), văduva veselă a orașului și Louise (Shirley MacLaine), mereu excentrică și exagerată, completează cercul de personaje care adaugă savoarea acestui univers feminin. Deși firul narativ urmărește o poveste tragică, dialogul energic și replicile memorabile fac din acest film o comedie care sparge tiparele genului.

Broadcast News (1987)

Jane Craig (Holly Hunter) este o producătoare la o televiziune de știri unde lucrează cu profesionalism și pasiune pentru a crea reportaje și jurnalism de cea mai înaltă calitate. Acțiunea filmului este plasată în anii 80, moment când formatul de Actualități începe să sufere o transformare totală, migrând de la investigarea temelor politice, economice și sociale spre zona de senzanționalism, entertainement și comentariu. În această lume, Aaron (Albert Brooks) este un jurnalist care are aceiași deontologie ca protagonista, fiindu-i aliat, prieten și bărbat profund îndrăgostit de Jane. La polul opus, Tom (William Hurt), un prezentator de știri carismatic seducător, dar fad ca intelect, devine centrul de interes al lui Jane care deși urăște tot ce Tom reprezintă în această meserie, nu își poate tempera atracția față de el. Broadcast News rămâne un film de actualitate prin temele abordate și prin modul în care personajul feminin principal iese din clasicul triunghi amoros și nu își pierde personalitatea, scopul și forța de a persevera.

Norma Rae (1979)

Sally Field este Norma Rae, un personaj pentru care a câștigat premiul Oscar pentru interpretare. Într-o localitate din Carolina de Nord a anilor 70, Norma Rae Webster este ”textilistă” – lucrează într-o fabrică de prelucrare a bumbacului. Părinții ei și majoritatea celor din oraș lucrează în același loc. Nu există alte perspective pentru persoane din această zonă săracă care nu au acces la o educație post-liceală. Bazat pe o poveste reală, filmul urmărește cum viața lui Norma Rae, o tânără mamă single cu doi copii din două relații diferite care încă trăiește cu părinții pentru că nu are suficienți bani pentru a se întreține singură, ia o direcție neașteptată atunci când Reuben Warshowsky ajunge la ușa casei sale. Organizator de sindicate, Reuben își dorește să implice lucrătorii din fabrica de bumbac să adere la Uniunea Sindicatelor pentru a putea primi condiții mai bune de muncă și de plată. Munca în fabrică are efecte profunde asupra sănătății oamenilor din oraș (pierderea auzului, epuizare și chiar moarte), dar conducerea blochează orice acțiune de revoltă sau insubordonare. Norma Rae se dedică îmbunătățirii situației oamenilor din jurul ei și reușește să îi convingă să se sindicalizeze.

Deși au trecut mai mult de 40 de ani de la ecranizarea acestei povești de viață, realitatea de azi ne spune că subiectul este încă actual și merită luat în considerare.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.